Säkerställ att alla avdelningar får en helhetsvy på kunden.

Oavsett om avdelningen är försäljning, teknik, support, marknad, kundtjänst eller lager. Alla ska ha samma bild av kunden.

Tala med en röst

Ett av målen med en CRM-lösning är att företaget ska tala med en röst. Oavsett vem som har kontakt med en kund ska denne ha en klar bild av kunden och historiken bakom tidigare kontakter med företaget.

För att uppnå detta måste samtliga avdelningar med kundkontakt ha tillgång till och dela samma data.

Stora delar av den information som lagras om en kund är ointressant i detta sammanhang, så gör klart för er vad som ska delas mellan alla. Regeln är dock hellre för mycket än för litet. Se till att välja ett system där det är möjligt att bestämma en ”grundbild” som kan delas mellan alla.

Förgät mig ej‘Förgät mig ej’

Något av det mest irriterande man kan råka ut för som kund är att behöva upprepa information som företaget redan borde ha.

För en tid sen kom vi till en mässa på morgonen och montern saknades. Vi ringde nog 5 samtal till vår speditör och vid varje tillfälle fick vi upprepa kollinummer och vårt mobilnummer. Stressen och irritationsnivån sjönk knappast efter de leverantörskontakterna…

Vår förra hyresvärd begärde alltid vårt telefonnummer vid varje kontakt då deras kundansvarige alltid ringde upp. Vi hade nog 20 ärenden om året i 5 år. 100 gånger fick vi alltså upprepa vårt telefonnummer, trots att vi var en av deras större och välkända hyresgäster. Tyvärr inte särskilt ovanligt.

Så glöm inte din kund. Så glömmer han inte dig.

Stick ut!

Att sticka ut och vara lite speciell som leverantör kan vara ganska enkelt.

Skaffa ett CRM-system och se till att alla med kundkontakt delar samma uppgifter. Då är ni redan långt före de flesta och era kunder kommer uppskatta det mer än ni tror.