Analytisk CRM – vad är det?

Analytisk CRM handlar om att kunna svara på frågorna ”vem är kunden?”, ”vad gör kunden?” och ”hur gör kunden?”. Har du ett CRM-system kan du säkert svara på dessa frågor. Nyttjar du dessutom informationen rätt har du all möjlighet att effektivisera alltifrån marknadsföring till merförsäljning. Vilka är dina viktigaste kunder och vilka bör du bygga din framtid på?

Rätt budskap till rätt kund och verktyg som säkrar effektivitet.

Slå huvudet på spiken

Med analytisk CRM känner kunden av kundvården på ett jättetydligt sätt. Hur många gånger har du fått mailutskick och tänkt ”varför skickar de det här till mig?”, eller blivit uppringd av en säljare som uppenbarligen inte greppat era behov? Tänk dig utopin där du bara blir kontaktad om sådant som intresserar dig.

Telefon? Mail? Facebook?

Inte nog med att du kan hitta rätt budskap, med hjälp av analytisk CRM får du även möjlighet att hitta rätt kanal. Kolla in hur de kontaktar er så kan du nog lista ut hur de vill bli kontaktade.

Låt kunden analysera mera

Kunden kan också dra nytta av ert CRM-tänk. Kanske får de tillgång till sina senaste köp, sina avtal eller någon form av självbetjäning. Öppenheten och möjligheten till analytisk CRM hos båda parter skapar både lojalitet och en bättre relation.