Hur väljer man CRM-leverantör?

Lika viktigt som ditt val av system är valet av leverantör. Detta val kommer ha stor påverkan på hur lyckat ert projekt blir. Är de fokuserade, erfarna, små/stora? Vad säger deras kunder?

Fullt fokus på CRM?

Ju större fokus er valda leverantör har på CRM och kundvård desto bättre.

Många leverantörer har en palett av produkter och tjänster där CRM endast är en del av den totala verksamheten. Komplexiteten i alla system idag är hög och för att vara bäst krävs fokus.

Vad säger referenser?

Ta referenser på din tilltänkta leverantör. Titta särskilt på:

  • Blev slutresultatet efter förväntningarna?
  • Hölls budget?
  • Fungerar all integration?
  • Hur gick genomförandefasen?
  • Hölls tidsramen?
  • Hur var relationen under projektet?
  • Hade leverantören en god verksamhetsförståelse?

Kan du bocka för positiva svar på dessa punkter är du en god bit på väg att hitta rätt leverantör.

Stora system och små leverantörer

Tänk även på att det finns stora system med små leverantörer. Många av de större amerikanska systemen företräds av mindre lokala leverantörer med skiftande kvalité.

Referenslistan kan se imponerande ut, men det hjälper föga om inte just din leverantör gjort resan med dessa kunder.

Inget system är bättre än sin leverantör.

Erfarenhet

Att leverantören genomfört många projekt och sett många branscher är också ett kvalitetsbevis, även om antal år i branschen inte säger allt.